Onderdeel vanOntwerpers van onderwijs

Ontwikkeling van het kind

Systematisch volgen

De stamgroepleider volgt het kind in zijn volledige ontwikkeling. In de onderbouw leggen wij dit vast in het BOSOS observatiesysteem voor kleuters. In midden- en bovenbouw maken wij naast observaties gebruik van het IEP leerlingvolgsysteem, waarmee wij twee maal per jaar de ontwikkeling van het kind op zowel ‘hoofd’ (rekenen, taal en lezen) als ‘hart & handen’ (sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen) in beeld brengen. 

Ouder- en kindgesprekken

Op meerdere momenten in het schooljaar betrekken wij u door middel van gesprek bij de ontwikkeling van uw kind. Wij zijn van mening dat uw kind zelf ook veel over zijn ontwikkeling te vertellen heeft. Vanaf eind groep 2 betrekken wij uw kind dan ook bij de oudergesprekken. Daarom worden er vanaf dan ‘driegesprekken’ gevoerd. Uw kind gaat dan samen met u en de stamgroepleider in gesprek over zijn ontwikkeling, leeraanpak en doelen.

Zorg & ondersteuning

Uitgangspunt op onze school is dat ondersteuning in eerste instantie plaatsvindt binnen de stamgroep. Juist door de kracht van de stamgroep te gebruiken en in te zetten op mogelijkheden om aan te sluiten bij een instructie van een andere jaargroep of een ander doel, het samenwerken met een maatje of het volgen van een verlengde instructie, voelt het kind zich ondersteunt en blijft het onderdeel van de stamgroep. Indien er wordt gemerkt dan er meer dan basisondersteuning nodig is wordt de intern begeleider erbij betrokken en worden de mogelijkheden tot extra ondersteuning bekeken. Binnen onze school ondersteunen een leraarondersteuner en een onderwijsassistent de stamgroepleiders. Voor de inhoud van en de grenzen aan onze ondersteuning verwijzen wij u naar onze schoolgids.

JenaLAB

Een deel van ons Passend Onderwijs krijgt vorm in ons JenaLAB, een centrale plek in onze school waar kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte kunnen worden begeleid door onze ‘LAB-medewerker’. Wij bieden een doeLAB (doelgericht praktisch aanbod), een juniorLAB (voor jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong met aanbod in verdiepende en uitdagende opdrachten) en een speurLAB (voor kinderen die meer- en hoogbegaafd zijn of een dermate grote ontwikkelingsvoorsprong  dat er meer ondersteuning nodig is).

Uitgangspunt van alle LABS is dat de kinderen het grootste gedeelte van de week onderwijs blijven volgen in hun stamgroep. Het aanbod in het JenaLAB betreft voor een kind een vastgesteld moment in de week.

Meer over onze school

Contact opnemen met Jenaplanschool St. Franciscus?

Neem gerust contact op bij vragen of om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek (en rondleiding).

Contact opnemen